در ادامه‌ گزارش‌های شبکه‌ جامعه مدنی و حقوق بشر از چگونه‌گی توزیع کمک‌ها و چالش‌های موجود در جریان آن در ولایت‌های مختلف، هماهنگ‌کننده‌گان این نهاد از استمرار مشکلات امنیتی به عنوان مانعی برای توزیع کمک‌ها در بخش‌های مختلف خبر می‌دهند. بر‌اساس گزارش‌هایی که در جریان دو هفته‌ گذشته از هماهنگ‌کننده‌گان شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر دریافت شده است، با این‌که توزیع کمک‌ها در ولایات مختلف جریان دارد، در بخش‌هایی از چندین ولایت به دلایلی از جمله تهدیدات امنیتی توزیع مواد کمکی متوقف شده است.

هماهنگ‌کننده‌ شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در ولایت کاپیسا می‌گوید که توزیع کمک‌ها در ولسوالی نجراب به دلیل وجود بعضی تهدیدها از سوی طالبان متوقف شده است. هم‌چنان به گفته‌ی وی، ولسوالی اله‌سای این ولایت به دلیل نبود امنیت، تحت پوشش برنامه‌ دسترخوان ملی قرار نگرفته است. از سویی، گزارش‌های دیگر از این ولایت می‌رساند که مسوولان در برخی قریه‌ها بر توزیع همه‌گانی کمک‌ها برای خانواده‌های دارا و نیازمند تاکید دارند و می‌گویند این کمک‌ها باید نه تنها برای مردم نیازمند، که به عنوان یک برنامه‌ ملی برای تمام مردم توزیع شود. این در حالی است که وضعیت در موارد دیگر، از جمله در مورد فعالیت شفاخانه‌ کووید-۱۹ ولایت کاپیسا رضایت‌بخش گزارش شده است.

از سوی دیگر، بر‌اساس اطلاعات دریافت شده از ولایت لوگر، وجود تهدیدات امنیتی در این ولایت نیز باعث شده است که روند توزیع کمک‌ها در بسیاری از مناطق هم‌چنان متوقف باشد. به گفته‌ مسوولان، مناطقی که توزیع کمک‌ها در آن جریان دارد، شامل مرکز و ولسوالی خوشی این ولایت زیر نظر ریاست انکشاف دهات و ولسوالی‌های برکی‌برک، محمد‌آغه، ازره، خروار و چرخ زیر نظر یک موسسه‌ غیردولتی است. به گزارش هماهنگ‌کننده‌ شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر از ولایت لوگر، خانواده‌های ساکن در ۱۳ قریه مربوط به دره خوشی، در هماهنگی با اداره‌ مسوول، کمک‌ها را به طور مخفیانه دریافت کرده‌اند.

بخش دیگری از گزارش دو هفته‌ای شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر از چگونه‌گی روند توزیع کمک‌ها در ولایت‌های مختلف، حاکی از آغاز روند تطبیق واکسین در چندین ولایت است. گفته شده است که این روند بر گروه‌های مختلفی از جمله کارمندان بخش صحی، نیروهای امنیتی و مردم عام تطبیق خواهد شد. در همین حال، هماهنگ‌کننده این شبکه در ولایت غور، از آغاز روند تطبیق واکسین در نبود نهادهای نظارت‌کننده‌ جامعه مدنی خبر می‌دهد. به گفته‌ وی، با این‌که نماینده‌گان جامعه‌ مدنی درخواستی مبنی بر نظارت از جریان تطبیق واکسین را با رییس صحت عامه‌ غور در میان گذاشته بودند، به این درخواست از سوی مسوولان اهمیت داده نشده است.

از سویی، گزارش‌های رسیده از ولایت بامیان طی دو هفته‌ گذشته نشان می‌دهد که توزیع کمک‌ها از بودجه‌ دسترخوان ملی فعلاً متوقف است و دلیل آن از سوی انجنیر محمدرضا پیمان، رییس انکشاف دهات ولایت بامیان، نبود بودجه برای این بخش عنوان شده است.

این گزارش‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر مشکلات امنیتی، به عنوان مانعی جدی بر سر راه توزیع کمک‌های مردمی در ولایت‌های مختلف، عوامل متعدد دیگری از جمله نبود شفافیت در روند توزیع کمک‌ها باعث شده است که بسیاری از افراد نیازمند نتوانند به کمک‌ها دسترسی پیدا کنند

مصاحبه‌های بیشتر: