افغانستان در ارتباط به حادثه علمناک ریزش سیلاب‌ها در قریه میردیش، ولسوالی کام‌دیش ولایت نورستان 16 اسد 1400 کابل- افغانستان به تاریخ 6 اسد در نیمه‌های شب، به اثر ریزش باران و جاری شدن سیلاب شدید، بلای طبیعی رخ داد که مردم قریه مردیش ولسوالی کام دیش ولایت نورستان، خساره‌های هنگفت مالی و جانی را متحمل شدند و به ماتم قربانیان آن حادثه نشستند. در اثر آن حادثه طبیعی 132 تن شهید شدند، حدود 178 تن تا هنوز ناپدید هستند، 58 تن جراحت برداشتند، 213 خانه، 3 مسجد، 8 پل و پلچک و یک پل کلان، 12 کیلومتر سرک، 1800 جریب زمین و باغ، 3 آسیاب، 2 بند برق (که مردم محل با هزینه خود ساخته بودند) کاملا تخریب شدند و اثری از آن‌ها باقی نمانده است.
میردیش یکی از قریه‌های تاریخی- فرهنگی کشور بود که خانه‌های آن کاملا از چوب ساخته شده بود و در ساختار خانه‌ها از سبک کندن‌کاری هنری ویژه نورستانی استفاده شده بود. این قریه سرمایه فرهنگی و تاریخی مردم نورستان و تمامی کشور شمرده می‌شد.
از سوی دیگر رهبران کشور نه تنها به اسرع وقت به داد قربانیان و آسیب دیدگان محل نرسیدند، بلکه حتا یک پیام هم دردی و غم شریکی از طریق رسانه ها و صفحات اجتماعی با مردم نورستان شریک نکردند.
کمیته دادخواهی اقلیتها که مشتکل از 15 نهاد قومی و حقوق بشری است، از بی توجهی دولت و رهبران کشور نسبت به این واقعا ابراز تاسف می‌کند و از نهادهای مسئوول می‌خواهد که:
1. دولت باید یک کمیسیون حقیقت یاب بی طرف جهت پیگیری و انتقال کمک های عاجل از قبیل مواد اولیه، انتقال بازماندگان آواره به یک مکان مناصب و جستجوی ناپدید شدگان ایجاد کند. این کمیسیون باید به مشکلات مردم از لحاظ تامین سکونت، تعلیم، خدمات صحی و به سایر نیازمندی‌های عاجل رسیدگی کند.
2. همچنان از تمام نهادهای مدد رسان، تاجران و خیرین کشور جداً می‌خواهیم برای قربانیان مردم مردیش به خاطر بهبود وضعیت ناگوار فعلی‌شان و سایر بازماندگان همکاری همه جانبه نمایند.
3. کمیته دادخواهی اقلیتهای کشور از نهادهای بین المللی و حقوق بشری می‌خواهد که نسبت به بی توجهی دولت در قبال اقلیتهای محروم به خصوص موادری مثل حادثه قریه میردیش ولایت نورستان به سازمان ملل شریک سازند.
4. جا دارد که از کارکردهای هلال احمر افغانی نسبت به آسیب دیدگان ولایت نورستان تشکری کنیم. این نهاد در اسرع وقت کمک‌های عاجل خود را هر چند اندک بود، اما در اختیار مستحقین محل رساند.
با احترام
کمیته دادخواهی اقلیتهای افغانستان

نشرات بیشتر: