نام: کلثوم ملاله میوند

تاریخ تولد: 1373 جلال‌آباد

تاریخ شهادت: 20 قوس 1399

محل شهادت: جلال‌آباد

فرد/گروه مسئول ترور: گروه داعش

 

زندگی و تحصیلات

او زاده‌ی قریه‌ی سردارخیل، ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار بود، به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، ملاله در اوج جنگ‌های داخلی افغانستان به دنیا آمد و در کنار خانواده به پاکستان آواره شد. خانواده‌ی او در کنار نزدیک به یک و نیم میلیون شهروند افغانستان به قبایل پاکستان آواره شده بودند که در سال ۲۰۰۴ سه سال پس از سقوط گروه طالبان به ننگرهار بازگشتند. به جایی که ملاله مکتب را تمام کرد و وارد دانشگاه شد، قرار بود سال بعد مدرک لیسانس خود را در رشته مدیریت و سیاست‌گذاری بگیرد و پدرش می‌گوید رویاهای بزرگی برای آینده در سر داشت. اما تروریستان فرصت به پایان رساندن این دوره‌ی تحصیلی را به او ندادند.

فعالیت‌ها

فعالیت‌های بلقیس مظلوم‌یار مادر ملاله، در بخش رهبری یک انجمن زنان و مهاجرین، شوق کار کردن در چنین بخش‌هایی را در ملاله‌ی نوجوان زنده کرد. بعدها، پس از به شهادت رسیدن مادر ملاله (به گفته‌ی خانواده‌اش فعالیت‌های مادرش علت هدف قرار گرفتن او شده بود) بعدها خود او نیز به صورت فعال پای در جای پای مادرش گذاشت و علاوه بر تدریس در کورس‌های سوادآموزی که از سوی انجمن مادرش برای زنان راه‌اندازی شده بود، در فعالیت‌های دادخواهی برای زنانی که قربانی خشونت خانوادگی بودند نیز سهم می‌گرفت. یکی از فعالیت‌های دیگر ملاله تلاش برای نهادینه‌ساختن و ترویج تحصیل دختران در محیطی بود که به دلیل سطح پایین سواد و آگاهی خانواده‌ها، تحصیل دختران به سادگی در آن امکان‌پذیر نبوده است. به گفته‌ی برادرش، ملاله در دوران تحصیل در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مکتب نیز سهم داشته است.

بانو میوند بعدها به کار در تلویزیون روی آورد و به گفته‌ی خانواده‌اش در محیط بسته‌ی زندگی آنان که کار زنان و دیده‌شدن چهره‌شان قابل قبول نیست، شروع کار ملاله در تلویزیون که به نوعی به شناساندن او به مردم انجامید، آغازگر دشواری‌ها و تهدیدها بوده است. ملاله اما تابوی پشت پرده ماندن زنان را شکست و بر تصمیم خود استوار ماند و به هیچ‌وجه راضی به عقب‌نشینی نشد.

ملاله در شرق افغانستان نخستین زنی بود که در تلویزیون ظاهر شد و از 2017 به این سو خبرنگار و نماینده مرکز حمایت از زنان خبرنگار در ننگرهار بود. وی در برنامه های آموزشی این مرکز نیز سهم فعال داشت.

برای خواندن مطالب بیشتر لطفاً به پی‌دی‌اف نیز مراجعه کنید.