اعلامیۀ شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر افغانستان پیرامون اعدام‌های زنجیره‌یی پناه‌جویان افغان در ایران

CSHRN-Logoبه نامِ خداوندِ دادگر و توانا

اعلامیۀ شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر افغانستان
پیرامون اعدام‌های زنجیره‌یی پناه‌جویان افغان در ایران

۲۳ جوزای ۱۳۹۱، برابر با ۱۲ جون ۲۰۱۲

کابل ـ افغانستان

به تازه‌گی، شماری از پناه‌جویان افغان در ایران، اعدام شده و جسدهای آنان به گونۀ غیرانسانی، به جانب افغانستان سپرده شده‌اند. از سوی دیگر، در برخی از مراکز اجتماعی، فرهنگی و تفریحی ایران، ورود شهروندان افغان، ممنوع اعلام شده و از حضور ‌آنان با برخوردهای تحقیرآمیز، جلوگیری می‌شود که چنین رویکردها، با واکنش‌های گستردۀ جامعۀ مدنی افغانستان روبه‌رو شده‌اند.

ایران به عنوان نزدیک‌ترین کشور به افغانستان از لحاظ فرهنگ، تاریخ و پیشینۀ مشترک، می‌تواند نقش مهمی را در بهبود روابط سیاسی افغانستان در منطقه ایفا کند. امّا رویکردهایی از این دست، طی سال‌های پسین، نشانگر آسیب‌پذیری روابط اجتماعی دو کشور در بالاترین حدّ ممکن است. باید گفت واکنش‌های دولت ایران در برابر پناه‌جویان افغان، ناساز با موازین پذیرفته‌شدۀ حُسن هم‌جواری در اصول روابط بین‌الملل شمرده می‌شوند.

هم‌چنین، این رویکردها برخلاف ارزش‌های پذیرفته‌شدۀ حقوق بشر نیز به شمار می‌آیند. بنابراین، دولت‌های افغانستان و ایران به عنوان اعضای جامعۀ بین‌المللی، باید هرچه زودتر برای این مشکل مهم پناه‌جویان افغان مقیم ایران، چاره‌یی بجویند و نگذارند که این رویکردها روابط تاریخی و پیشینۀ دو کشور را صدمه بزنند.

شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر افغانستان، بر اساس قوانین شناخته‌شدۀ بین‌الملل، از دولت ایران می‌خواهد تا پناه‌جویان افغانستان را که از قوانین ملّی ایران تخطّی کرده‌اند، برای پَی‌گرد و مجازات قانونی، به دولت افغانستان بسپارند. این رویکرد می‌تواند التهاب‌های ناشی از حوادث اخیر را کاهش دهد و به دوستی و برادریِ تاریخی دو ملت و دولت، تداوم بخشد.

هم‌چنین، شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر افغانستان، از نهادهای بین‌المللی از جمله کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، صمیمانه می‌خواهد که برای رفع هرچه زودترِ این مشکل مهم سیاسی بین افغانستان و ایران مداخله کند.

شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر افغانستان، از وزارت امور خارجه، وزارت امور عودت‌کننده‌گان و مهاجرین و وزارت عدلیۀ افغانستان می‌خواهد که هیأتی را برای بررسی این مشکل بزرگ اجتماعی، به کشور ایران بفرستند تا در این‌باره با مقام‌های ایرانی مذاکره کنند.

شبکۀ جامعۀ مدنی و حقوق بشر افغانستان، از مردم ایران می‌خواهد نسبت به این مشکل دوجانبه، برخورد دوستانه‌تر داشته باشند و حقوق پناه‌جویان افغان را که از روی ناچاری به ایران مهاجرت کرده‌اند، به رسمیّت بشناسند.

به امید تأمین حقوق پناه‌جویان افغان و به آرزوی بازگشت آبرومندانۀ آنان به کشور!

دیدگاهتان را بنویسید